НОВИЙ ЗАКОН ПРО ЛІЦЕНЗУВАННЯ VS УКРАЇНСЬКЕ СУСПІЛЬСТВО

Портал бізнес новин business.ua
25 червня 2015 року
Рубрика "Колонки. Бізнес"
 

Цього року 28 червня знàчиме для українського суспільства не лише Днем Конституції. В цей день набере чинності новий Закон про ліцензування. До того часу вже мають бути прийняті ліцензійні умови по окремим видам господарської діяльності. Що ж очікують від цього Закону? Що він змінив?

Закон № 222-VIII «Про ліцензування видів господарської діяльності» (далі – Закон) був прийнятий Парламентом ще 2 березня 2015 року. Однак очевидно, що на виконання вимог документу потрібен час, тому законодавець відстрочив набрання чинності актом до кінця червня. 

Головне, що потрібно було зробити протягом цього періоду, – прийняти нові ліцензійні умови для кожного виду господарської діяльності. Обов’язок контролю та керування цим процесом покладено на профільні Міністерства. Хочеться вірити, що робочі групи почали працювати у поті чола одразу як опублікували Закон. Про результати їх старань стане відомо вже через декілька днів. А поки можемо констатувати, що виправдовуючи наш менталітет всі Міністерства відклали прийняття Умов на останній момент.

Декого все ж таки можна виділити. Наприклад, проект нових ліцензійних умов провадження господарської діяльності з медичної практики було оприлюднено ще в кінці травня (на офіційному веб-сайті Міністерства охорони здоров’я України в розділі громадського обговорення). Звичайно одразу почались жорстокі дискусії щодо відсутності очікуваних нововведень та «псевдо спрощень» процедури ліцензування. Аналогічна ситуація з ліцензійними умовами з охоронної діяльності. Проект то було опубліковано на сайті МВС, але умови залишились старими – без змін до останнього слова.

Певна частина суб’єктів господарювання з прийняттям Закону зітхнула з полегшенням. Адже добрий десяток видів господарської діяльності було виключено з переліку обов’язкових для ліцензування. Зокрема, від отримання ліцензій звільнено:

  • митних брокерів;
  • виробників та продавців ветеринарних медикаментів і  препаратів; 
  • організаторів земельних торгів та землеоціночних робіт;
  • видобувачів дорогоцінних металів,  дорогоцінного й напівдорогоцінного каміння; 
  • виробників та продавців піротехнічних засобів;
  • заготівельників та переробників металобрухту кольорових і чорних металів та ін.

Урізання списку є досить суттєвим – з 56 до 30 пунктів. У підсумку до нового Закону не включено 18 видів господарської діяльності, оскільки частина пунктів була об’єднана.

З позитивного, новий Закон чітко закріплює, що може, а що не може входити до ліцензійних умов. Причому перелік підтвердних документів та конкретних характеристик суб’єкта господарювання вичерпно (!) перераховано у Законі. 

Більш детально розписано сам процес видачі ліцензії. Наприклад, подати до органу ліцензування та отримати документи можна за вибором одним з трьох способів: нарочно, поштовим відправленням з повідомленням, в електронному вигляді. Видачею ліцензії по суті є внесення органом ліцензування відповідного запису в ЄДР (не пізніше наступного дня від дати прийняття рішення про видачу ліцензії). Таким чином, право на провадження діяльності суб'єкт господарювання отримує з моменту внесення відповідних даних до ЄДР.

Посадовим особам органів ліцензування забороняється вимагати від суб’єкта господарювання подавати оригінали документів (крім тих, що спеціально складаються для отримання ліцензії безпосередньо заявником, наприклад, сама заява). Адже далі чітко вказано, що подані документи поверненню не підлягають.

Крім деталізації Закон містить і певні зміни, зокрема по строкам та по оплаті. Наприклад, строк винесення органом ліцензування рішення про наявність або відсутність підстав для залишення заяви без розгляду зменшено з 10 до 3 робочих днів. За видачу ліцензії встановлено чіткий розмір оплати – разова плата в розмірі однієї мінімальної зарплати. Переоформлення ліцензії, у т.ч. у зв’язку зі зміною найменування, тепер є безоплатним, тобто заявників звільнили від оплати в розмірі 85 грн. (п'яти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян).

ВИСНОВОК. Автори Закону впевнені, що він допоможе знищити прояви корупції у сфері ліцензування, сприятиме розвитку підприємництва, покращенню інвестиційного клімату, а як наслідок покращить стан економіки країни. Залишається сподіватись, що у довгостроковій перспективі це таки здійсниться. А поки що чекаємо прийняття ліцензійних умов.

ВІТАЛІЙ МАЦЕЛЮХСвіт юридичних послуг, Виталий Мацелюх, Мир юридических услуг, юрист Київ, юристы Киев, юридические услуги

Адвокат, Керуючий партнер
Компанії «СВІТ ЮРИДИЧНИХ ПОСЛУГ»

044 383 28 82
050 669 45 52